SEPET
04.01.2021 // SNEAKER // İnanç Çakıroğlu

Dunk’ın 35. Yılı: True To Your Crew

35 yıl önce parkelerde başlayan kıvılcım zaman içerisinde önce kampüslere, daha sonra da sokaklara yayılan bir ikon yarattı. Nike Dunk silüeti o günden bu yana insanlara ait oldukları toplulukları temsil etme şansı tanıdı. Nike Dunk'ın 35. yılını kutlamak adına WUNDER Blog'da 1985'ten bugüne kadar Dunk'ın tarihindeki önemli durakları işledik.


İLK TASARIM


Nike Dunk’ın tarihi parkelerde başladı. Basketbol, NBA’deki yıldızlar sayesinde popülerleşiyordu. Jordan’ın ardından kolej basketboluna da ilgi artmıştı. Nike, kolej takımları için tasarlanan, okul renklerinde üretilen Nike Dunk’ı çıkarttı. Her takım, kendi renklerinde Dunk’lara sahip olacaktı. Peter Moore'un ikonik tasarımı parkeleri süpüren Nike Terminator ve Nike Air Jordan 1'in bir araya gelmesi ile ortaya çıktı.



OKUL RENKLERİ


NCAA’deki en iyi kolej takımlarının okul renkleriyle çıkan Dunk’lar, bu okulların etrafında oluşturulan ‘‘Be True To Your School’’ kampanyasıyla ikon haline geldi.

1985'te Nike, Michigan Üniversitesi, Kentucky Üniversitesi, Iowa Üniversitesi, Georgetown, Syracuse, St. John's ve UNLV ile orijinal Dunk High'ı takımlarının resmi ayakkabısı yapmak için anlaşmalar yaptı. Okulların renkleriyle çıkan bu Dunk’lar tüm zamanların en beğenilen renkleri oldu.


PARKELERDEN SOKAKLARA

80’li yılların sonunda Kaykay topluluğu, Dunk’ın basketbol için dayanıklı ve ince tabanlı olmasının sağladığı faydaları kaykay için de sağladığını görerek Dunk’ı tercih etmeye başladı.

Yalnızca kaykay toplulukları değil, müzik endüstrisi de Nike Dunk'ı tercih etmeye başlamıştı. Bir çok müzik grubu ve sanatçı albüm kapaklarında ve kliplerinde Nike Dunk'la boy gösteriyordu.



RETRO DUNK'LARIN DÖNÜŞÜ


Dunk’ın OG renklerini RETRO olarak tekrar çıkaran Nike, 1999 yılında Dunk’ı yeni ve  kaliteli materyalleriyle daha da popüler hale getirdi. 14 yıl sonra piyasaya sürülen, çok yönlülüğü ve kaykay hareketlerini kolaylaştıran naylon dil ile çıkan Retro Nike Dunk’lar, özellikle de kaykaycıların favorisi haline geldi.


WU-TANG FIRTINASI



1999’da yılın en büyük hiti şüphesiz Dunk’tı. Bugün neredeyse paha biçilemez olan Nike Dunk High x Wu-Tang, milenyumdan bir yıl önce Friends and Family olarak çok limitli üretildi. İlk OG colorway’lerden olan Iowa Üniversitesi’nin "Goldenrod" renk grubuna sahip olan sneaker, topukta ve dil kısmında ünlü Wu-Tang logosu ile tamamlanan çarpıcı siyah ve sarı üst kısım ile yapıldı.


JAPONYA ETKİSİ


Japonya’da sneakerheadler, ABD ve Avrupa’daki sneaker severlere göre daha cesur ve daha farklı colorwayleri tercih ederler.  Nike, yalnızca Japonya'ya özgü Dunk sürümleri olan Co.jp girişimini başlatarak Japonya’daki sneaker tutkunlarına ulaştı. O dönemde dahi Japon sokak giyiminde söz sahibi olan Hiroshi Fujiwara’nın dahil olduğu bu proje ile benzersiz Dunk modelleri üretildi. Co.jp girişiminden 3 yıl sonra 2002'de Fujiwara, bugün hala faaliyet gösteren bir inovasyon ekibi olan HTM'yi oluşturmak için Tinker Hatfield ve Mark Parker ile güçlerini birleştirecekti.




PRO B VE "UGLY DUCKLING PACK"

2001'de Nike, Nike SB Dunk ayakkabılarının ilk resmi serisinden önce gelen, kaykaylara özgü açık bir ayakkabı serisi olan, biraz daha kalın bağcıklar ve üstte yeni malzemelerle yeni Pro B Lows serisini tanıttı. 2001 yılında yalnızca Japonya’da çıkarılan Pro B Low Dunk’lar, çıkar çıkmaz koleksiyonerlerin arzu nesnesi haline geldi. Bu özel ‘’Erik’’, "Veneer" ve "Ceramic" renk çeşitlerini içeren Dunk’lar "Ugly Duckling" paketi olarak adlandırıldı. Bunlar, resmi olarak adlandırılan bir pack olmasa da göz alıcı renklerle, Japonya'daki ayrıcalıkları ve benzersiz süet üst kısımlarıyla hemen ayrışıyordu. Bu üç renk çeşidine ek olarak "Viotech" olarak adlandırılan çılgınca düzenlenmiş bir başka Dunk colorwayi 2002'de piyasaya sürüldü ve koleksiyonerler tarafından "Ugly Duckling" pack’inden doğan bir sneaker şeklinde kabul edildi.


NIKE SB'NİN DOĞUŞU


Nike yeni yüzyılın başlangıcında, kaykay için yaptığı ayakkabıların kaykaycılar tarafından tercih edilmediğini fark etti. Bunun üzerine, Nike’ın bu alanda görevlendirdiği Sandy Bodecker, Nike’ın kaykay alanında zaten var olduğunu gördü. Kaykaycılar, eski Jordan 1’ler ile kayıyor, epey verim alıyorlardı. Bunun üzerine yeni bir kaykay ayakkabısı yapmak yerine, Jordan 1 ile neredeyse aynı özelliklere sahip, eski popülaritesinden uzak Dunk’ı yenilikler ile tekrar geri getirerek, kaykaycılar için özel olarak yapılan bir ayakkabı haline getirdi. Danny Supa, Reese Forbe, Richard Mulder ve Gino Lanucci gibi profesyonel kaykaycılara kendi SB Dunk’larını yaptırdı ve bu Dunk’ı daha da ilgi odağı yaptı. Kaykay için özel bir tasarım olan Nike Dunk SB, 2002'de tanıtıldı. Dunk SB’ler,özel dolgulu dil ve çekiş özellikleriyle kaykaycıların taleplerini daha da karşılamak için geliştirildi.


DUNK'IN SUPREME ETKİSİ

2002 yılında ayrı bir alt marka olarak ayrılan Nike SB’nin ilk iş birliği Supreme ile oldu. Bu iş birliği sneaker endüstrisinde geleceği değiştiren bir etki yarattı. Sınırlı üretimin ve sınırlı dağıtımın seviyesini arşa çıkaran; sadece Supreme’de satılan Supreme Dunk’lar’dı. Air Jordan III’ün ’’ Black Cement’’ ve ’’True Blue’’modellerinin ikonik fil derisi baskılı tasarımından ilham alan Supreme x Nike SB Dunk’lar, iki markanın da geleceği için dönüm noktası oldu.

Sneaker tarihinde bu kadar talep edilen ve bu kadar ulaşılmaz kaç ayakkabı olmuştur? 2002 yılının Eylül ayında çıkan Nike x Supreme Dunk’lar ilk çıktığında inanılmaz bir sansasyon yarattı.Sneakerhead’lerin rüyalarında bile zor görebileceği 2002 Nike SB x Supreme Dunk’lar, Supreme’e yakın kaynaklara göre 750’si siyah, 500’ü beyaz olmak üzere yalnızca toplam 1250 adet üretildi.




PAUL RODRIGUEZ'İN TERCİHİ

Paul Rodriguez, uzun süreli ayakkabı sponsorunu Nike SB’ye geçmek için bıraktığını duyurunca kaykay dünyası sarsıldı. P-Rod bu noktada kariyerinin zirvesinde ve birçok kişi tarafından profesyonel kaykaycıların altın standardı olarak görülüyordu. Bu gelişme Nike SB’nin elit seviye bir kaykay ayakkabısı olarak görülmesini sağlamlaştıran bir hamle oldu. Rodriguez’li ilk reklam ünlü yönetmen «Atiba» tarafından çekildi ve Supreme Dunk "Gold Star" High’lar’ da görünüyordu. P-Rod, yaptığı bir röportajda, onları reklama koyduğunda Supreme Dunk’lar olduklarını bilmediğini, sadece onları Nike'ın gönderdiği bir paketten seçtiğini, çünkü onların harika göründüğünü söylemişti.


UNUTULMAZ GÜN

Sneaker kültüründe en olaylı ve en unutulmaz tarih hangisidir dendiğinde bilenlerin vereceği ilk cevap: 22 Şubat 2005 olacaktır. Bu tarih Nike SB’nin Jeff Staple ile «Pigeon» iş birliğinin piyasaya çıktığı gündü. Şubat 2005’te New York’un Doğu Yakası’nda satışa çıkan Nike SB Dunk «Pigeon» inanılmaz bir sansasyon yarattı. 2005 yılının Şubat ayında, Nike'ın Dunk Low SB "Pigeon" un piyasaya sürülmesi, New York’ta neredeyse bir ayaklanmaya neden oldu. Umutlu müşteriler »Pigeon" Dunk’ları almak için soğukta üç güne kadar kamp yaptı. Öylesine etki yaratılmıştı ki, ana akım medya bunun haberini yapmaktan çekinmedi. Ertesi gün bu lansman ve Dunk’lar New York Post’un kapağında yer aldı. Bu lansman aynı zamanda sneaker re-selller kültürünün de gelişmesine olanak tanıdı.


İLHAM VEREN SKATE FİLMİ

Nothing But The Truth, Nike’ın Dan Wolfe tarafından filme alınan ve yıldızlardan oluşan bir oyuncu kadrosunun yer aldığı ilk tam uzunlukta (80 dakika) kaykay filmi olma özelliği taşıyor. Bazı filmler sadece bir kez görülmeye, bazıları tekrar tekrar izlenmeye değer. Nike’ın, o dönem DVD olarak sunulan filmi Nothing But The Truth, sınava çalışır gibi üzerinde çalışılması gereken bir film. Filmde Nike’ın kaykay ekibindeki efsanelerin inanılmaz tarzları detaylıca yer alırken, perde arkasındaki diyaloglar ise paha biçilemez.


Oyuncular: Brian Anderson, Chet Childress, Reese Forbes, Clark Hassler, Gino Iannucci, Stefan Janoski, Todd Jordan, Lewis Marnell, Lance Mountain, Paul Rodriguez, Omar Salazar, Daniel Shimizu, Danny Supa ve daha fazlası.


STEFAN JANOSKI'NİN GELİŞİ


2009 yılı Stefan Janoski’nin Nike SB’ye katıldığı yıldı. Nike Janoski’nin geleneksel olarak kullandığı ayakkabılarını Retro olarak yeniden çıkardı. Nike yönetimi, başta tasarımın basit olmasından kaynaklı çok satmayacağını düşünmüştü ancak şu anda Nike’ın tarihindeki en popüler Nike modelleri arasında gösteriliyor.







BİR EFSANENİN GÜCÜ


Kaykay’ın Michael Jordan’ı olarak gösterilen Eric Koston,kariyerinde board’un üzerinde kalma süresiyle de pek çok kişiyi geride bıraktı. Nike, 2010 yılında Koston’u SB takımına dahil etti ve bunu kutlamak için Bangkok doğumlu Koston'un mirasını yansıtan Tayland’ın renk gruplarından oluşan iki adet Dunk çıkardı.Ve bu Dunk’lar son on yılda en çok talep edilen Dunk klasikleri arasında sayıldı.

DUNK'A LÜKS DOKUNUŞU

Daha önce başka modellerde yaptıkları iş birlikleriyle güçlerini birleştiren Londra’dan Dover Street Market ve Nike, 2015 yılında Dunk’a lüks bir dokunuş yaparak, birinci sınıf materyaller kullanarak DSM Dunk Lux High’ı yarattı. Mumlu bağcıklar ve su geçirmez havalandırmalı birinci sınıf materyalden oluşan DSM Dunk Lux High, NikeLab ve DSM’nin yıllar boyunca devam eden iş birliği çalışmalarının bir ürünü.


PODYUMDA DUNK İZİ

Son yılların en şaşırtıcı iş birliklerinden biri Aralık 2016’daki Comme Des Garcons ve Nike’ın Dunk iş birliğiydi. Comme des Garçons,Nike Dunk High’ları şeffaf PVC panellerle çevrili bir şekilde Paris Moda Haftası’nda podyumlara çıkardı. Tahmin edildiği üzere, Dunk’ın tarihindeki en «fashion» anları, bu anlardı.


VIRGIL ABLOH'UN DUNK'LARI

Aralık 2019'da, Off-White’ın yaratıcısı ve tasarımcı Virgil Abloh, en son işbirlikleri olan Nike X OFF-WHITE ™ Dunk Low ile Nike’ın basketbol ve skate mirasını onurlandırdı. Abloh, tasarımında Dunk’ın siluetine eklediği Nike Waffle Racer tipi bağcıklarla ilk bakışta dikkatleri çekiyor. OG Dunk sürümlerinin renk gruplarından esinlenilen ve Abloh’un gözüyle yenilenen modeller, koleksiyonerler için vazgeçilmez sneaker modelleri haline geldi.


TRUE TO YOUR CREW


35. yıl önce parkelerde görülen ve True To Your School kampanyasıyla taraftarla takımlarını ve topluluklarını sneaker yoluyla da temsil etme imkanı veren Nike Dunk'lar, piyasaya çıkmasının üzerinden geçen 35 yılın ardından cesur ve yaratıcı bir tasarım ekibinin sayesinde, ilk kez kadınlar için tasarlanan Nike Dunk Low Disrupt ve kadınlara özel çıkan ilk Retro model ile geri döndü. 









wunder


BÜLTENE KAYIT OL!

YENİ ÇIKAN ÜRÜNLER, ETKİNLİKLER, HABERLER VE DAHA FAZLASI İÇİN KAYIT OL.